MUZEUM NA CAPODIMONTE
Q369
W cyklu "Prezentujemy zbiory Muzeum na Capodimonte" mamy dziś AGOSTINO CARRACCI i POTRÓJNY PORTRET KUDŁATEGO ARRIGO SZALONEGO PIOTRA I KARŁOWATEGO AMONA (uff tak to chyba należy przetłumaczyć )
.
Obraz powstał w latach 1598-1600 w Rzymie, namalowany został farbą olejną na płótnie o wymiarach 101 x 133 cm, a jego nr katalogowy to Q369.
.
Artysta namalował go w czasie, kiedy został zatrudniony przez własnego brata Annibale do pomocy przy malowaniu fresków w Palazzo Farnese w Rzymie. Na prezentowanym tu obrazie widzimy trzy postaci: młodego człowieka ubranego w prostą zwierzęcą skórę, z twarzą całą pokrytą włosami, małpą na ramieniu i drugą przy boku oraz z pieskiem na kolanach, karła obejmującego większego psa i z papugami na ramieniu oraz starszego mężczyznę o "dziwnym" wyrazie twarzy szepczącego coś do ucha młodemu człowiekowi.
.
Początkowo dzieło starano się interpretować jako klucz mitologiczny bądź alegorię sztuki naturalistycznej, obecnie jednak przeważa pogląd, iż jest to prawdziwy portret postaci żyjących w tym czasie i mieszkających na dworze rodziny Farnese. I wyobraźcie sobie obraz nie jest karykaturą jakichś znanych osób.
.
Na renesansowych dworach zwyczajowo zbierano egzotyczne zwierzęta i istoty ludzkie, które wzbudzały zainteresowanie odwiedzających ze względu na ich deformacje lub cechy fizyczne. W szczególności Arrigo, „włochaty” młody człowiek był osobą znaną nie tylko w Rzymie, ale w całej Europie, ponieważ należał do rodziny, w której kilku członków było narażonych na niedokrwienie i zostali „zakupieni” przez rodziny szlacheckie jako "ciekawostki".
.
Arrigo należał do rodziny Guanczów, populacji Wysp Kanaryjskich. Jego ojciec Pedro Gonzales został przyniesiony w prezencie Henrykowi II Francji i wykształcony jako doskonały lokaj dworski. Ożenił się z młodą Francuzką, a jego dzieci zostały następnie sprzedane innym szlacheckim rodzinom, ponieważ one również cierpiały na tę samą dysfunkcję (jego córka Antonietta Gonzales została przedstawiona na obrazie Lavinii Fontany z 1594 r.).
.
Owe dzieło możemy sami obejrzeć w sali nr 19
.
A Agostino Carracci przypomnę to włoski malarz i rytownik epoki wczesnego baroku, urodzony w 1557 r. w Bolonii a zmarły w 1602 w Parmie. Był współzałożycielem Akademii Bolońskiej, bratem Annibale Carracciego i kuzynem Lodovica Carracciego.
.
Wraz ze swoimi krewniakami wykonał malowidła ścienne w kilku pałacach bolońskich (Fava, Magnani-Salem, Sampieri-Talon). Pomagał bratu Annibale w dekoracji Galerii Owidiusza w Palazzo Farnese w Rzymie. Był współzałożycielem Akademii Bolońskiej, gdzie jako wszechstronny erudyta wykładał nauki przyrodnicze i teorię sztuki. Poróżniony z bratem, na zaproszenie księcia Ranuccia Farnese, udał się do Parmy, gdzie w 1599 malował freski o tematyce mitologicznej w Palazzo del Giardino (Kupidyny, Galatea i Argonauci, Wenus i Mars, Wojownik opierający się czarom Syreny). Wykonywał też obrazy sztalugowe o tematyce religijnej i portrety.
.
Był niezwykle płodnym rytownikiem. Pozostawił ok. 350 miedziorytów.
Autorka wpisu zaprasza wszystkich chętnych na zwiedzanie Podziemnego Neapolu PO POLSKU (również po rosyjsku) oraz na tzw SPACERY Z SOKRATESEM
Comentarios