MUZEUM NA CAPODIMONTE
Q4
W cyklu "Prezentujemy zbiory Muzeum na Capodimonte" dziś ŚWIĘTA ROZMOWA namalowana przez KONRADA WITZ'A, a przynajmniej przez kogoś z jego pracowni.
.
Konrad Witz to niemiecki, a według niektórych źródeł szwajcarski, malarz, tworzący na pograniczu gotyku i renesansu, wczesny realista.
.
Był synem Hansa, malarza i złotnika, któremu towarzyszył w wędrówkach.
.
Witz należał do grupy malarzy, którzy od lat 30. XV wieku zaczęli przełamywać obowiązujący dotychczas idealizm i wprowadzać elementy realizmu. We wczesnym okresie namalował Ukrzyżowanie, przedstawiając w tle pejzaż z okolic Jeziora Bodeńskiego. W Świętej Katarzynie i Marii Magdalenie (Musée de l’Œuvre Notre-Dame, Strasburg) ukazał gotycko łamane szaty oraz realistyczne pomieszczenia ujęte z poszanowaniem zasad perspektywy. Realizm w detalach architektonicznych, a także efekty światłocieniowe widać na obrazach Hołd Trzech Króli i Uwolnienie św. Piotra z Musée d'art et d'histoire w Genewie. Szczyt swoich możliwości w oddaniu trzech wymiarów osiągnął w Cudownym połowie, znanym również jako Połów ryb na jeziorze Genezaret. Dorobek Konrada Witza stawia go w rzędzie prekursorów renesansu.
.
Realizm w oddaniu detali gotyckiej katedry widać też w prezentowanym tu obrazie ŚWIĘTA KONWERSACJA. Prawdę mówiąc to właśnie tło jest tym, co mnie w tym dziele zachwyca. Piękne krzyżowe sklepienie, piękne ostrołukowe okna, a postaci powiedzmy takie sobie. Twarze bez wyrazu, ledwo zarysowane, nie umiałabym powiedzieć kogo właściwie przedstawiają (oprócz Maryi z Dzieciątkiem oczywiście) z pięknie wykonaną suknią. W ogóle mam wrażenie, że malarz bardzo chciał namalować tę katedrę, ale ponieważ nie były to jeszcze czasy, kiedy ceniło się obrazy prezentujące wnętrza czy pejzaże, zatem po prostu "wcisnął" w środek tę grupkę ludzi . Inaczej pewno by obrazu nie sprzedał .
.
A dzieło to obejrzeć możemy w sali nr 17, nr katalogowy Q4
Autorka wpisu zaprasza wszystkich chętnych na zwiedzanie Podziemnego Neapolu PO POLSKU (również po rosyjsku) oraz na tzw SPACERY Z SOKRATESEM
Comments