MUZEUM NA CAPODIMONTE
Q1039
W cyklu "Prezentujemy zbiory Muzeum na Capodimonte" dziś obraz PONTORMO - ZŁOŻENIE OFIARY (SCENA DI SACRIFICIO)
Jacopo Pontormo, właściwie Jacopo Carrucci urodzony w Pontormo i znany często jako po prostu PONTORMO to włoski malarz i rysownik, przedstawiciel manieryzmu florenckiego.
Był uczniem m.in. Andrei del Sarto. Tworzył pod wpływem Leonarda da Vinci, później Michała Anioła. Malował obrazy religijne, mitologiczne oraz portrety. Przez całe życie korzystał z patronatu Medyceuszów.
Był neurotykiem, melancholikiem i egocentrykiem. Żył skromnie, niemal jak pustelnik. Jego współpracownik i pierwszy biograf Giorgio Vasari pisał: "Tak bał się śmierci, że nie lubił, gdy o niej mówiono w jego obecności, i jak mógł unikał widoku nieboszczyka. Nie bywał na uroczystościach i nigdzie tam, gdzie było dużo ludzi, lękał się bowiem, żeby go tłum nie zadusił, i w ogóle żył tak samotnie, że trudno to wprost sobie wyobrazić."
SCENA DI SACRIFICIO to obraz z 1520 r., namalowany temperą na płótnie o wymiarach 85 x 148 cm.
Właściwie to nie do końca wiem, jak tłumaczyć ten tytuł, czy jest to scena poświęcenia czy ofiarowania. Wybrałam złożenie ofiary, bo obraz przedstawia dwa zwierzęta: baranka i panterę na stosie, na którym widnieje napis "Tibi soli Deo" co może oznaczać "Tobie, jedyny Boże".
Obraz powstał prawdopodobnie na cześć Cosimo de Medici. Pośrodku znajduje się wspomniany już stos, a po jego bokach dwie grupki ludzi. Po lewej grupa kobiet czerpiąca inspirację z hellenistycznych płaskorzeźb i Michała Anioła Buonarrotiego. Po prawej grupa mężczyzn reprezentująca karykaturalne twarze, inspirowane nordyckimi rysami postaci z obrazów Albrechta Dürera.
Mężczyzna po prawej stronie, blisko stosu, w czarnym ubraniu to prawdopodobnie Cosimo de Medici, a kobieta z zakrytą głową po lewej stronie, patrząca na widza to jego matka Maria Salviati.
Obraz przypisany został Pontormo w oparciu o zastosowany styl: malowany techniką grisaille przy użyciu tłustej tempery na płótnie, następnie został zamontowany na desce, prawdopodobnie dlatego, że pierwotnie był częścią urządzenia mobilnego.
GRISAILLE pochodzi od słów gris - siwy, szary popielaty, grisaille - szarość. Jest to monochromatyczna technika malarska oraz obrazy uzyskane tą techniką, dające złudzenie trójwymiarowości. Używana do kunsztownego naśladownictwa kamiennych rzeźb, reliefów lub sztukaterii. Do malowania stosuje się tylko różne odcienie szarości (do białego włącznie).
Omawiany dziś obraz znajdziemy w sali nr 10, nr katalogowy Q1039
Autorka bloga zaprasza wszystkich chętnych na zwiedzanie Podziemnego Neapolu PO POLSKU (również po rosyjsku) oraz na tzw SPACERY Z SOKRATESEM
Kommentare